‘Nu Digitaal’ voor digitalisering mkb-ondernemers in regio Utrecht van start

De opkomst van smartphones en mobiel internet heeft de manier waarop we leven drastisch veranderd. Gemiddeld checken we 150 keer per dag onze mobiel en besteden we er 177 minuten op. Ook de manier waarop we consumeren is hierdoor veranderd. Online vergelijken we producten en vervolgens kopen we op een moment en plaats naar keuze. Zowel on- als offline. Door de coronacrisis is de transitie van off- naar online in een stroomversnelling gekomen. Het gedrag en de behoeften van consumenten zijn snel aan het veranderen. Om als ondernemer succesvol te kunnen inspelen op de nieuwe consument zijn kennis en digitale vaardigheden van essentieel belang.

Om je hierbij als mkb-ondernemer te helpen is het programma Nu Digitaal in de regio Utrecht van start gegaan. ‘Nu Digitaal’ is speciaal ontwikkeld voor ondernemers in de regio Utrecht waarvan het bedrijfsmodel door de 1,5 meter-economie onder druk is komen te staan. Het programma biedt een pakket aan hulpmiddelen waarvan gratis gebruik gemaakt kan worden. Denk aan 1-op-1 advies, een online scan en een digitale marketing coach. Elke maand staat er een nieuw thema centraal. Over dit thema wordt online een masterclass gegeven dat je live kan volgen. Ook worden er bijeenkomsten georganiseerd waarmee je samen met andere ondernemers aan dit thema en je bedrijf kan werken. Tijdens de bijeenkomsten zijn er experts aanwezig om je hierbij te helpen.

Thema september 2020
In september 2020 begint het programma met een introductie in online marketing en sales. In de masterclass leer je alles over de nieuwe consument, de ‘customer journey’ die hij aflegt en hoe je hier met je online marketing en sales op in kan spelen. De masterclass is perfect voor elke ondernemer die nog geen strategie heeft of zijn huidige strategie wil aanscherpen. In de bijeenkomsten kan je hier vervolgens samen met andere ondernemers over sparren. Ook zijn er experts aanwezig om vragen te beantwoorden. Daarnaast kunnen ze je helpen met het formuleren van doelen en advies geven over middelen en kanalen. Ben jij er ook bij?

Doelstelling
Het doel van het programma is om mkb-ondernemers kennis te laten opdoen over het veranderende consumentengedrag en de mogelijkheden die digitalisering heeft om op die veranderingen in te spelen. Om je als ondernemer te helpen nieuwe kansen te ontdekken en vaardigheden te leren om deze kansen te benutten. Er kan duidelijker in beeld worden gebracht welke vaardigheden nodig zijn bij personeel en in de organisatie. Door versterking van de digitale infrastructuur kunnen meer bezoekers worden getrokken en kunnen winkelgebieden levensvatbaar blijven. Dit draagt niet alleen bij aan een betere concurrentiepositie, maar ook aan een gezonde economische ontwikkeling voor de regio.

Samenwerking
‘Nu Digitaal’ is een initiatief van Centrummanagement Utrecht (CMU) en de Utrechtse startup GetOn. Het programma wordt financieel mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht. Daarnaast ondersteunen verschillende (lokale) partners het project. Inmiddels hebben de gemeenten Amersfoort, Veenendaal, Zeist, Vianen, IJsselstein, Hilversum en Utrecht zich bij het initiatief aangesloten, alsmede een branchevereniging.

Geschiedenis
‘Nu Digitaal’ is een vervolg van een succesvolle pilot, die Centrummanagement Utrecht samen met GetOn eind 2019 is gestart in de binnenstad van de gemeente Utrecht. Met steun vanuit de provincie Utrecht en gemeente Utrecht kan deze pilot nu worden opgeschaald en toegankelijk gemaakt worden voor de hele provincie Utrecht. ‘Nu Digitaal’ is voor de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht een aanvulling op de Utrecht Region Economische Corona Alliantie (URECA) en sluit aan bij de Regionale Economische Agenda 2020-2027.

Door | 07-09-2020 | Regionaal Nieuws | 0 reacties
Deel dit verhaal, kies je platform!
Share

Over de schrijver:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *